preview

Harrachov – kam vyrazit na čerstvý vzduch

Letos to kvůli koronaviru na zahraniční dovolenou nevypadá. Ale i v Čechách je mnoho míst, které stojí za to navštívit a poznat. Horské městečko Harrachov má co nabídnout i v létě.

Je tu několik příjemných a poměrně nenáročných procházek:

Naší oblíbenou je trasa kolem Huťského rybníka. Výchozím bodem je Obchod Norma. Poté musí člověk rychle přejít hlavní tah na Polsko. Věnujte zvýšenou pozornost provozu, protože kamiony tu jezdí dost rychle. Poté chvilku pokračujte po kraji silnice E65 směrem na Polsko, až se dostanete k odbočce vlevo.

Tam můžete v klidu pokračovat v cestě bez aut. Nezapomeňte se za hájenkou zastavit u stáje a mrknout oknem na ustájené koně.

Dál si už budete užívat čerstvého vzduchu v lese. Cesta je sice v tomto úseku nezpevněná, ale pro vozík dobře sjízdná. Na jednom místě se cesta rozdvojuje a vy se budete držet vlevo. Na tomto úseku jsou na několika místech svodnice vody a vozík musí překážky překonat. Lepší je, když vás někdo jistí, aby malé přední kolečko vozíku nezapadlo. Poté pokračujte po hezké lesní cestě kolem potoka až k Huťskému rybníku.

Může být i vypuštěný, protože vodu využívají ve sklárně, ale většinou je napuštěný, krásný a čisťoučký. Poseďte, relaxujte a dýchejte. Všimněte si, že v rybníku leží masívní kusy dřeva. Léta jsou namočeny a vyrábějí se z nich formy pro skláře.

Pozor, na cestě od rybníka, tam opatrně z krátkého kopečku. Pak už je cesta bez problémů až k závoře, která je buď otevřená, nebo se dá objet po dřevěné lávce. Dál už po asfaltce kolem sklárny, kde si na recepci určitě kupte pivo z místního pivovaru a jste zpátky.

Na vozíku k Mumlavskému vodopádu

Mumlavský vodopád je jednou z nejnavštěvovanějších atrakcí v Krkonoších. I my s mamkou sem vodíme všechny návštěvy, které k nám do Harrachova přijedou.

Kudy se k němu dá dostat? Nejlépe zase od prodejny Norma, kde vede příjemná cesta lesem. Asi 2,5 km dlouhá trasa po asfaltové silnici je bezproblémová jak pro elektrický vozík, tak pro mechanický.

Projde se pod viaduktem, který má vnitřní stěny pomalované graffiti a poté se objeví rozcestí. K vodopádu se pokračuje rovně. Vlevo je závora a vpravo se stáčí silnice na obchvat kolem Harrachova. Pokud byste si nebyli jistí kudy dál, k dispozici je informační tabule s mapou, přímo u malého posezení.

A pořád jděte a jděte. Sluníčko se střídá se stínem stromů a je tam moc krásně. Pak se najednou asfaltka mění v nezpevněný úsek a obvykle už je vidět větší či menší hloučky lidí. To už jste kousek od vodopádu.

U stolečků, patřícím ke Srubu u Lišáka, je většinou plno. Nabízí tady návštěvníkům k občerstvení jídlo i pití (např. domácí koláče, polévky, smažený sýr, párky, nebo třeba chleba se sádlem... )

Přímo naproti je zábradlí a poměrně široká cesta z kopce dolů... až k lávce s výhledem na Mumlavský vodopád.

Pro vozík může být cesta dolů trochu oříšek. Několikrát se musí překonávat svodnice a kameny, ale s trochou opatrnosti sjedete. Vstup na lávku trochu komplikují kameny. Pokud se vám nepodaří na lávku najet, nevadí, vodopád je vidět i tak. Ve výhledu trochu překáží větve, ale zážitek rozhodně stojí za to.

Od vodopádu se vraťte nahoru na silnici a po ní sjedete dolů do Harrachova. Projdete kolem hřiště pro děti s lavičkami a se stolečky. Mysleli i na vozíčkáře, protože se k jednomu stolku dá pohodlně zajet a posvačit. Pokračujte přes most na autobusové nádraží a dál do města.

Kde se v Harrachově najíst?

Třeba v bezbariérové restauraci penzionu 7, kterou najdete přímo v centru. Dobré jídlo a poměrně velké porce za dobrou cenu. Pod stůl se dá bez větších problémů zajet. Jen wc je nepřístupné.

Další přístupná restaurace je u Dvou kocourů, kde je i wc pro vozíčkáře.

Na široký nájezd z boku budovy jsem se dostala bez problémů. Akorát jsme si všimly, že při najíždění je lepší držet se u zdi. Dole totiž z nájezdu trčí z betonu několik tlustých drátů. No, nevím, jak by se tvářily moje gumy, kdybych na drát najela, asi nic moc. Upozornily jsme personál, snad to upraví.

Dveře do restaurace se otevírají ven, takže někdo musí jít první a pro vozíčkáře je podržet. Restaurace uvnitř je prostorná, i mezi stoly dost místa a bezbariérová toaleta čistá a široká.

My chtěly ven na terasu. Docela velký schod nás trochu vyděsil, ale riskla jsem to a překážku jsme překonaly. Musíme jim příště říct, že nějaký mini nájezd by se hodil.

Bezbariérový přístup, pivo Svijany a krkonošské jídlo, celkový dojem dobrý.

Kde se ubytovat?

Čas od času potkáváme paní na elektrickém vozíku, která je vždy ubytovaná na hotelu Sklář.

Recenze od Hanky

Bez bariér, v hotelu je restaurace, bezbarierové wc. Hotel se nachází na kraji lesa v nadmořské výšce 700 m., přesto je z centra Harrachova vzdálený pouze 5 minut chůze. Lázeňské a wellness pobyty, pobyty pro rodiny s dětmi, ale i s domácím mazlíčkem.

Tak ať se vám u nás v Harrachově líbí...